Tiedättehän sen tunteen kun tajuaa tekevänsä jotain todella elämää mullistavaa? Minulle tuo hetki oli se ensimmäinen maaginen hetki, kun istuin pappani vanhassa Volkswagen Transporterissa. Siitä lähtien minulla on ollut intohimo oppia lisää vanhoista Volkswageneista. Ehkä syvin haaveeni on omistaa joskus samanlainen retrobussi kun papallani on. Retrobussien lisäksi minua kiinnostavat kaikki muutkin klassiset autot ja tavarat.

Retrobussi Volkswagen Transporter Kleinbussi

Kleinbussi tai tunnetuimmin hippibussi on tunnettu etenkin 60- ja 70-luvuilla hippiliikkeen myötä. Hippiliike koristeli autoja kukkakuvioin ja kutsui niitä Flower Power-pakettiautoiksi. Kleinbussi on Transporter-mallin ensimmäisiä versioita. Helsingissä niitä nähtiin ensimmäisen kerran jo Helsingin olympialaisissa vuonna 1952 esittelymielessä.

Ensimmäisten Volkswagen Transportereiden tuotanto alkoi jo vuonna 1950. Sen rakennetta pidettiin eriskummallisena, se oli neliskulmainen, moottori sijaitsi takana ja ohjaamo edessä. Tranporteria testattiin tuulitunnelissa, mikä oli 1940-luvulla harvinaista. Tuulitunnelin testitulosten takia Transporterista tuli modernimpi ja aerodynaamisempi kuin monet kilpailijansa.Transporter otettiin todella hyvin vastaan markkinoilla sillä niiden kapasiteetti kuljettaa tavaroita ja ihmisiä oli tarpeellinen ominaisuus sodan takia. Niistä tehtiin myös matkailuautoja, joita näkyi liikenteessä paljonkin. Saksalaiset tykkäsivät matkustella ympäri maailmaa minibusseissa ja yöpyä missä halusivat. Samanlainen vapaus ja into houkuttelevat minuakin.

Ensimmäisten Transporter T1-pikkubussien moottorin malli juontaa juurensa Natsi-Saksaan. Se oli Saksassa jo 1930-luvun lopulla kehitetty Volkswagen Kuplan ilmajäähdytteiseen takamoottori-bokserimoottoriin. Moottorin ympärille luotiin erilaisia pikkubussimalleja, umpikoriautoja ja avolavapakettiautoja. T1-sukupolvea valmistettiin aina vuoteen 1967 asti ja sen tuotanto jäi noin 1 800 000 autoon. Tämän jälkeen Transportereiden valmistamista jatkettiin seuraavalla sukupolvella, T2:lla. Nykyään valmistuksessa oleva Transporter on malli T6. Transporter kuuluu ehdottomasti parhaisiin markkinoilla oleviin pikkubusseihin.

Luin vähän aikaa sitten että Volkswagenilla on suunnitelmia tuoda retrobussi uudestaan markkinoille uudistettuna ja modernisoituna vuonna 2022. Nimi muutettaisiin I.D Buzziksi ja se olisi robottiauto. Siihen mahtuu kahdeksan henkeä ja se toimisi täysin sähköllä. Akun kantomatka on EU-normien mukaan 600 kilometriä. Olisi hienoa päästä edes sellaisen kyytiin.

Volkswagen Kupla – ensimmäinen Volkswagenin automalli

Toinen intohimoni on Volkswagen Kupla, joka on kleinbussin autoversio. Moottori on näissä kahdessa täysin sama, mutta ulkonäkö erilainen luonnollisesti. Niitä valmistettiin Saksassa vuodesta 1938 aina vuoteen 1978 asti, jonka jälkeen valmistus jatkui Brasiliassa ja Meksikossa vuoteen 2003 asti. Niitä on valmistettu yhteensä noin 21,5 miljoonaa kappaletta sen valmistusvuosien aikana. Idean Kuplaan toi esiin itse Adolf Hitler ja ensimmäisen Kuplan prototyypit esiteltiin vuonna 1935. Sitä kutsuttiin ensimmäiseksi Kdf Wageniksi. Kuplan virallinen tuotanto alkoi vuonna 1945 toisen maailmansodan jälkeen. Suomeen Kupla saapui ensikerran vuonna 1950. Vuosien mittaan auton ulkonäköön ja moottoriin on tehty pieniä muutoksia. Vuodesta 2003 lähtien Volkswagen on valmistanut Kuplan modernia versiota New Beetlea.