Rakas pikkubussini on vanha. Se on vuosimallia 1994 eli tänä vuonna se täyttää jo ruhtinaalliset 23 vuotta. Minä olen saanut kunnian omistaa sen 17 vuoden ajan. Aluksi se oli vielä hyvin toimiva, sillä sitä oli pidetty hyvin ja se oli vähillä kilometreillä. Monet reissut tehtiinkin ilman mitään vikoja, mutta nyt ikä alkaa näkyä ja olen alkanut miettimään vaihtamista.

Mitä vikoja Transporterissani on ollut?

Iän mukana rungon helmoihin on ilmestynyt ruosteläikkiä. Nämä eivät tietenkään ole vikoja vaan kosmeettisia haittoja. Niitä voi nimittäin korjata. Ruostevaurion korjaaminen koostuu neljästä työvaiheesta: ruosteen poistamisesta, mahdollisten reikien paikkauksesta ja korin hitsaamisesta eli koriin hitsataan uutta peltiä vaurioituneen pellin tilalle. Lopuksi pitäisi vielä maalata. Maalaaminenkin koostuu useasta vaiheesta. Haastavaa.

Vanhat autot syövät myös öljyä. Eli iän ja käytön mukaan öljynkulutus vain kasvaa. Transporterini on ruvennut kuluttamaan melkein 2 litraa öljyä tuhatta kilometriä kohden. Se on paljon, sillä normaali auto kuluttaa noin 1 litran. Tälle ei voi mitään sillä korjaaminen vaatisi moottorin uusimista. Ovien lukot ovat reistailleet. Pari kertaa auto on lukinnut minut ulos eli lukko ei aukea millään. Silloin tarvittiin hieman voimaa ja uudet lukkopesät. Moottorivikoja ei ole onneksi esiintynyt paljoa. Kerran sytytystulpat olivat rikkoutuneet jolloin auto ei startannut. Tämäkin tapahtui tietenkin matkalla ja juuri silloin kun oli kiire jonnekin. Moottorivikojen vähyyden luulen johtuvan tekemistäni huolloista. Vaihdatan kaikki tarvittavat filtterit ja osat aikataulun mukaisesti tiettyjen ajokilometrien jälkeen. Pidän silmällä myös öljyä ja jäähdytysnestettä. Käytän laadukkaita polttoaineita ja öljyjä eli en halpiksia.

Yhtenä talvena pikkubussiin syntyi ongelmia vesipumpun kanssa. Moottori kuumeni muutaman kilometrin ajon jälkeen, joten heräsi epäilys vesipumpun kunnosta. Vesipumppu on jäähdytysjärjestelmän tärkein osa. Ajoin korjaamolle, jossa pumppu vaihdettiin ja auto palautui normaaliksi.

Transporterin vaihto edessä

Yllä luettelemani viat ovat vähäisiä, mutta niiden korjaamiseen ja auton säännölliseen huoltoon olen joutunut käyttämään tuhansia euroja vuosien aikana. On hyvin todennäköistä ettei viat ainakaan tästä tule vähenemään. Olen siis miettinyt vakavasti pikkubussin vaihtoa uudempaan.

Lukijani, jotka eivät vielä tunne minua, voivat lukea lyhyen esittelyn itsestäni tietoa minusta ja blogistani -kirjoituksesta. Olen henkeen ja vereen Transporter- ja pikkubussi-ihminen. Katselin jo markkinoilla olevia pikkubusseja ja olen miettinyt oman rahatilanteeni varjossa kaikkia mahdollisuuksia. Suurella todennäköisyydellä uusi pikkubussini tulee myös olemaan Transporter. Olen myös harkinnut matkailuauton hankkimista, sillä se toisi lisää mukavuutta pitkille matkoille. Matkailuautot eivät kuitenkaan ole kokonsa puolesta sopivia kaupunkiajoon ja ne kuluttavat huomattavasti enemmän bensaa. Voi olla että ostan Fiat Ducaton ja muunnan sen sisustan matkailuautoksi. Sekin on nykyään hyvin yleinen ja suosittu keino. Silloin omistaisin hyvin persoonallisen matkailuauton.